DOI 10.25799/NI.2023.50.87.011
УДК 342.9
Государственно-правовые отношения
Здесь представлены только метаданные статьи
В.А. Юнева,
адъюнкт факультета подготовки научно-педагогических и научных кадров Московского университета МВД России имени В.Я. Кикотя Россия, Москва Afinogeeva2011@yandex.ru
Административно-деликтное законодательство стран — членов ЕАЭС предусматривает привлечение к административной ответственности за совершение деяний в сфере таможенных правоотношений, в сфере технического регулирования, предпринимательской деятельности, иных административных правонарушений экономической направленности, нарушения санитарных, ветеринарно-санитарных и карантинных фитосанитарных мер, и т. п. В странах — членах ЕАЭС помимо тождественности существует дифференциация в определении субъекта правонарушения, в подходах к установлению мер ответственности за однородные составы административных правонарушений. Каждая страна — участница Союза при включении определенного состава в административно-деликтное законодательство учитывает национальные особенности, приоритеты, современные условия. Считаем, что гармонизация национального административно-деликтного законодательства стран — членов ЕАЭС в рассматриваемых сферах посредством внесения изменений и дополнений в Кодексы об административных правонарушениях (Кодекс о правонарушениях) вполне возможна в части установления единообразных положений административно-деликтных норм.
Ключевые слова: Евразийский экономический союз, экономическая интеграция, административно-деликтное законодательство, гармонизация, унификация, административно-деликтные нормы, таможенное регулирование, техническое регулирование.
Prospects of Harmonization of the National Administrative and Tort Legislation of the Eaeu Member States in the Context of Economic Integration
Yuneva V.A.,
Adjunct of the Faculty of Training of Scientific, Pedagogical and Scientific Personnel at Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia named after V.Ya. Kikot Russia, Moscow Afinogeeva2011@yandex.ru
The administrative and tort legislation of the EAEU member countries provides for bringing to administrative liability for acts committed in the field of customs legal relations, in the field of technical regulation, entrepreneurial activity, other administrative offenses of an economic nature, violations of sanitary, veterinary and sanitary and quarantine phytosanitary measures, etc. In the EAEU member countries, in addition to identity, there is differentiation in the definition of the subject of the offense, in approaches to establishing measures of responsibility for homogeneous administrative offenses. When including a certain composition in administrative and tort legislation, each member country of the Union takes into account national characteristics, priorities, and modern conditions. We believe that the harmonization of the national administrative and tort legislation of the EAEU member countries in the areas under consideration by introducing amendments and additions to the Codes of Administrative Offenses (Code of Offenses) is quite possible in terms of establishing uniform provisions of administrative and tort norms.
Keywords: Eurasian Economic Union, economic integration, administrative and tort legislation, harmonization, unification, administrative and tort norms, customs regulation, technical regulation.