DOI 10.25799/NI.2023.44.55.009
УДК 342.4:342.7
Государственно-правовые отношения
Здесь представлены только метаданные статьи
Т.Н. Матюшева,
доктор юридических наук, член-корреспондент РАЕ, зав. кафедрой государственно-правовых дисциплин Северо-Кавказского филиала ФГБОУВО «Российский государственный университет правосудия»Россия, Краснодар matyushevatn@rambler.ru
В рамках использования базовых конституционных принципов в области образовательной политики следует обеспечивать целенаправленное улучшение российской образовательной системы и повышать авторитет Основного закона страны. На основе конституционных положений и позиций выделены несколько принципов институционального назначения, влияющих на регулирование образовательных связей и отношений.
Ключевые слова: Конституция Российской Федерации, система образования, конституционное право на образование, принцип, Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации», субъекты сферы образования, нормативно-правовая база, доступность и качество образования.
The Principles of Russian Legislation on Education in the System of Constitutional Principles as Models of the Ideal Level
Matyusheva T.N.,
Doct. in Law, Head of Dept. of State and Legal Discipline at North-Caucasian Branch of Russian State University of Justice, Corresponding Member of Russian Academy of Sciences Russia, Krasnodar matyushevatn@rambler.ru
As part of the use of the basic constitutional principles in the field of educational policy, it is necessary to ensure a targeted improvement of the Russian educational system and increase the authority of the country's fundamental law. On the basis of constitutional provisions and positions, several principles of institutional designation have been identified that affect the regulation of educational ties and relations.
Keywords: : Constitution of the Russian Federation, the constitutional right to education, education system, principle, the federal law «Оn education in the Russian Federation», subjects of the educational sphere, normative and legislative base, - accessibility and quality of education.