DOI 10.25799/NI.2023.67.80.012
УДК 342.4:342.7
Государственно-правовые отношения
Здесь представлены только метаданные статьи
Т.Н. Матюшева,
доктор юридических наук, член-корреспондент РАЕ, зав. кафедрой государственно-правовых дисциплин Северо-Кавказского филиала ФГБОУВО «Российский государственный университет правосудия» Россия, Краснодар matyushevatn@rambler.ru
В последние годы, особенно с 2020 года, с которым связывают поиски новых форм работы образовательных организаций в Российской Федерации из-за пандемии Ковид-19, стал набирать популярность такой вид образования, как семейное. Понятие и содержание семейного образования претерпело значительные изменения за его более чем тысячелетнюю историю. Право на семейное образование как форма реализации права на образование человека всегда находило возможность осуществления, как во времена Российской империи, так и после распада СССР. Изучая историю его развития, наука пытается определить его роль и значение в современный период развития системы образования.
Ключевые слова: семейное образование, право и образование, доступность и качество образования, конституционно-правовое регулирование, нормативно-правовая база, система гарантий прав и свобод, поколения прав человека.
Family Education in the Russian Empire and the USSR: Towards the Restoration of Traditions
Matyusheva T.N.,
Doct. in Law, Head of Dept. of State and Legal Discipline at North-Caucasian Branch of Russian State University of Justice, Corresponding Member of Russian Academy of Sciences Russia, Krasnodar matyushevatn@rambler.ru
In recent years, especially since 2020, which is associated with the search for new forms of work of educational organizations in the Russian Federation due to the Covid-19 pandemic, such a type of education as family education has begun to gain popularity. The concept and content of family education has undergone significant changes over its more than a thousand-year history. The right to family education as a form of realization of the right to education of a person has always found the possibility of implementation, both during the time of the Russian Empire and after the collapse of the USSR. Studying the history of its development, science is trying to determine its role and significance in the modern period of development of the education system.
Keywords: family education, law and education, accessibility and quality of education, constitutional and legal regulation, legal framework, system of guarantees of rights and freedoms, generations of human rights.