DOI 10.25799/NI.2024.33.69.021
EDN VVQURV
УДК 343.11
ББК 67.410.2
Уголовно-правовые науки
Здесь представлены только метаданные статьи
Н.В. Григорьева,
кандидат юридических наук, доцент, доцент кафедры международного и публичного права Финансового университета при Правительстве РФ, доцент кафедры уголовного процесса Московского университета МВД России имени В.Я. Кикотя Россия, Москва navlagri@mail.ru
В статье рассматривается вопрос участия педагога (психолога) при предъявлении обвинения и допросе несовершеннолетнего обвиняемого. Отмечается процессуальная нейтральность положения педагога (психолога). Резюмируется, что, в отличие от допроса обвиняемого, отсутствие педагога или психолога при предъявлении обвинения несовершеннолетнему не влечет негативных правовых последствий.
Ключевые слова: несовершеннолетний, обвиняемый, педагог, психолог, предъявление обвинения, допрос обвиняемого.
Participation of a Teacher or Psychologist when a Minor Suffering from a Mental Disorder is Charged as an Accused
Grigoreva N.V.,
Cand. in Law, Assoc. Prof., Assoc. Prof. of Dept. of International and Public Law at Financial University under the Government of Russian Federation, Assoc. Prof. of Dept. of Criminal Procedure at V.Ya. Kikot’ Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia Russia, Moscow navlagri@mail.ru
The article discusses the issue of the participation of a teacher (psychologist) in bringing charges and interrogating a minor accused. The procedural neutrality of the position of the teacher (psychologist) is noted. It is summarized that, in contrast to the interrogation of the accused, the absence of a teacher or psychologist when bringing charges against a minor does not entail negative legal consequences.
Keywords: minor, accused, teacher, psychologist, bringing charges, interrogating the accused.